LMCR1052 PEMBANGUNAN DIRI
Assalamualaikum. Saya merupakan wakil daripada kumpulan
ZEALOUS dan ingin melapirkan laporan citra permbangunan diri LMCR1052 yang
telah kami jalankan pada setiap minggu. Kumpulan saya terdiri daripada saya
sendiri iaitu :
· MUHAMMAD SHAFIQ BIN MUSLIM (GA04235)
·
NURUL SYAHIRAH BINTI MOHD ZUHAIMI (A166194)
·
NUR EMIEZA BINTI SALEH (A166046)
·
NUR ‘AIN SYAFIQAH BINTI RAHIM (A165876)
·
RAMABARATHI RAMASAMY (A164883)
·
FATHUR REZKY ZULIYUS (A162446)
Pada minggu pertama kami didedahkan tentang apa itu citra
pembangunan diri dan apakah tujuan dan aktiviti yang bakal berlangsung sepanjang
pembelajaran citra ini. Pada minggu pertama kami diberikan tugas untuk mencari
idea untuk projek “We care,We share”. Kami juga perlu menubuhkan kumpulan
seramai 5-7 ahli untuk melakukan projek bersama. Selain itu, kami diberikan
tugas di dalam ifolio iaitu memahami kandungan yang diberikan di dalam
powerpoint. Modul Pembangunan Diri ini mempunyai perkara-perkara yang menjurus
kepada:
·
Pengukuhan dan pemantapan penerapan
eleman-eleman kemahiran insaniah dalam kursus-kursus pengajian umum.
·
Melahirkan pelajar yang holistik yang dapat
menyumbang kepada masyarakat dan organisasi.
·
Memupuk akhlak pelajar yang sentiasa bersifat
ikhlas, jujur dan bertanggungjawab dalam kehidupan.
·
Melahirkan pelajar yang berakhlak, beretika,
kreatif, inovatif, toleransi dan berfikiran waras dari perspektif multidisiplin
dan rentas budaya dalam isu-isu kontemporari.
Kesimpulannya,
subjek ini dapat membantu mahasiswa dalam membentuk peribadi dalam dirinya bagi
menghadapi dugaan dan cabaran dalam kehidupan seharian. Oleh itu, bertepatan
dengan syariat islam yang mane setiap muslim itu perlu sentiasa memperbaiki
diri mereka sendiri demi melahirkan insan yang berbakti kepada negara.
TASK PERTAMA
Puan Hazwani memberikan tugas
berkenaan komunikasi. Kami perlu mencari video yang berkaitan dengan komunikasi
secara verbal atau non verbal di Youtube. Kami perlu copy link url dan
menerangkan apa isi kandungan di dalam video tersebut yang boleh dikaitkan dengan
komunikasi.. Berdasarkan video yang telah kami tonton dan ilmu yang kami
peroleh, terdapat dua jenis kosmunikasi iaitu lisan dan bukan lisan.
Komunikasi lisan adalah melalui pertuturan dan
komunikasi bukan lisan adalah melalui tindakan, reaksi, emosi dan sebagainya.
Kami telah memilih uituk menganalisis komunikasi bukan lisan melalui tontonan
video kami. Setelah menonton video tersebut, kami memahami kebaikkan dan
keburukkan komunikasi jenis bukan lisan.
Antaranya ialah komunikasi
bukan lisan dapat menerangkan dengan lebih lanjut mesej yang ingin disampaikan
oleh seseorang. Reaksi dan emosi yang ditunjukkan oleh seseorang dapat
menambahkan kedalaman dan makna mesaj yang disampaikan. Misalnya, kita bezakan
pertuturan atas talian dan pertuturan secara personal. Sudah tentunya kita
dapat memahami perasaan dan mesej seseorang dengan lebih dalam apabila kita
dapat melihat reaksi dan emosinya. Walaubagaimanapun, komunikasi bukan lisan
ada kekurangannya iaitu ia mungkin dapat menyampaikan mesej yang salah kepada
seseorang. Aksi yang ditunjukkan akan ditafsir secara berbeza oleh setiap
orang.
Komunikasi secara bukan lisan juga tidak
efektif untuk digunakan pada lapisan masyarakat yang berbeza. Contohnya, jika
ingin berkomunikasi dengan kanak - kanak, kosmunikasi lisan lebih baik
digunakan kerana kanak - kanak tersebut kemungkinan besar tidak faham lagi
mesej yang ingin disampaikan melalui aksi. Secara kesimpulan, kedua - dua jenis
komunikasi mempunyai kebaikan dan keburukan.
TASK KEDUA : KEPIMPINAN DAN KERJA BERPASUKAN
Puan Fatin Hazwani
memberi slide di ifolio tentang kepimpinan dan kerja berpasukan dan kami telah
mempelajari sesuatu yang sangat bermanfaat dalam bab ini. Dalam bab ini kami
dapat mengetahui tentang sifat kerja berpasukan iaitu :
·
memberi kefahaman mengenai konsep dan faktor
kepimpinan
·
menjelaskan fungsi utama kepimpinan dan
kemahiran yang diperlukan untuk meningkatkan keberkesanan
·
membolehkan pelaja menganilisis prinsip-prinsip
kepimpinan berdasarkan kes rujukan
·
membolehkan pelajar mengaplikasikan kemahiran
kepimpinan dalam menangani masalah
·
menjelaskan konsep kerja berpasukan
·
membolehkan pelajar mengenalpasti kekuatan dan
kelebihan kerja berpasukan
·
menjelaskan ciri kerja berpasukan yang berjaya
Kepimpinan
bermaksud pengaruh tertentu di dalam
hubungan diantara dua orang atau lebih
(Hollander dan Julian 1969) dan terbahagi kepada dua
iaitukepimpinan islam dan barat. Teori kepimpinan terbahagi kepada empat iaitu
:
·
teori tret
·
teori tingkah laku
·
teori kontingensi
·
teori kontemporari
Prinsip berdasarkan kepimpinan barat :
·
memahami diri anda sebagai pemimpin
·
menguasai kemahiran teknikal
·
mencari peluang untuk menjalankan tangungjawab
·
berupaya menyelesaikan masalah
·
memberi contoh yang boleh diikuti
·
fahami anggota pasukan
·
pastikan anggota diberikan maklumat apabila
perlu
·
mewujudkan hubungan manusia berasaskan hormat
satu sama lain
·
pastikan angota faham akan langkah-langkah
mancapai matlamat
·
memberi peluang latihan kepada anggota sebagai
sebuah pasukan
·
menggunakan secara maksimum anggota sebagai
sebuah pasukan
Prinsip kepimpinan berdasarkan islam :
·
kepercayaan dan pengabdian penuh kepada Allah
·
kepimpinan adalah pelaksanaan amanah dan risalah
·
memberikan, memperlihatkan dan berkongsikan hala
tuju ataupun wawasan dengan organisasi
dan penngikut mereka
·
mengambil peranan utama dalam mencorakkan dan
mengekalkan budaya organisasi mereka
Fungsi kepimpinan :
·
fungsi tugasan
·
fungsi kumpulan
·
fungsi terhadap individu
Membangunkan kemahiran kepimpinan :
·
kemahiran mentadbir dan mengurus
·
kemahiran interpersonal
·
kemahiran mengkonsepsi
·
Pembangunan kepimpinan melalui kerja berpasukan
·
kerja berpasukan ialah satu pendekatan yang unik
tapi kreatif
Perbezaan antara kerja kumpulan dan kerja berpasukan :
1. kerja
berkumpulan : terdiri daripada individu yang melakukan kerja masing-masing yang
dipertanggungjawabkan dalam satu
kumpulan
2. kerja
kumpulan : terdiri daripada ahli kepada satu pasukan kerja, bekerja dalam satu
kumpulan dengan tekad untuk bekerja sama
Teori kerja berpasukan :
·
teori belbin
·
teori hieraraki keperluan maslow
·
teori X dan teori Y
- Kelebihan dan faedah kerja berpasukan :
·
memupuk semangat berkerjasama
·
membuat keputusan dan penyelesaian masalah
·
sumber manusia lebih produktif
·
membina komitmen
·
komunikasi berkesan
·
berkualiti
·
semangat dan motivasi
·
mengurangkan tenaga dan kakitangan \kepuasan
bekerja
Ciri-ciri kerja berpasukan :
·
kepimpinan ketua
·
keanggotaan ahli
·
rangkaian hubungan
·
cara penyelesaian masalah
·
mencapai matlamat
TASK KETIGA : PEMIKIRAN KRITIS, PENYELESAIAN MASALAH
Puan Fatin Hazwani memberi task yang ketiga iaitu membuat
padlet di website dan perlu copy link kepadanya. Dalam pembelajaran ini kami
dapat mempelajari bagaimana untuk menyelesaikan masalah dengan kreatif iaitu :
·
kebolehan mengenal pasti dan menganalisis
masalah dalam situasi kompleks dan kabur, serta membuat penilaian
berjustifikasi
·
kebolehan mengembangkan dan memperbaiki
kemahiran berfikir
·
kebolehan mencari idea dan mencari penyelesaian
alternatif
·
kebolehan berfikir melangkaui batas
·
kebolehan membuat keputusan berdasarkan bukti
yang kukuh
·
kebolehan untuk bertahan serta memberikan
perhatian sepenuhnya terhadap tanggungjawab yang diberikan
·
kebolehan memahami dan menyelasaikan diri kepada
budaya komuniti dan persekitaran kerja yang baru
Pemikiran kritis merupakan satu aktiviti di dalam proses
mentafsir, menilai dan menganalisis maklumat berlaku. Ciri-ciri pemikiran
kritis :
·
tidak begitu mudah untuk terus menerima atau
bersetuju terhadap sesuatu perkara, mempertimbangkan baik buruk sesuatu perkara
dahulu
·
berfikir secara mendalam dan memberi
pertimbangan yang serius tentang sesuatu idea
·
pemikiran kritis melibatkan tiga jenis aktiviti
mental iaitu analisis, tafsiran dan penilaian
·
penghujahan adalah aspek yang diutamakan dalam
pemikiran kritis, cara-cara memberi alasan untuk menyokong atau menentang
sesuatu pendapat
·
bersifat reaktif, penilaian analisis dan logik
Komponen pemikiran kritis tebahagi kepada dua iaitu
kemahiran menganalisis secara kritis dan kemahiran menilai secara kritis.
Kelebihan pemikiran kritis :
·
menjadi lebih matang
·
bersifat objektif dalam membuat penilaian dan
keputusan
·
sensitif dan prihatin
·
berjiwa besar, yakin dan berani
·
lebih berhemah dan bertangungjawab
·
ketahanan diri dan harga diri yang tinggi
·
tidak mudah dipengaruhi
Sikap pemikiran kritis yang baik :
·
berfikiran rasional mampu meneliti pengalaman
lalu, menilai dan menimbang pelbagai pendapat dan idea sebelum membuat
keputusan
·
mampu mempertimbangkan dan memutuskan kesahihan
penyataan yang dikemukakan pihak lain
·
ingin tahu dan minda terbuka
·
mengutamakan kejituan, objektif dan inginkan
kejelasan serta ketepatan sentiasa mempunyai maklumat yang cukup
·
sentiasa mencari alternatif
·
sensitif terhadap orang lain
Penyelesaian Masalah :
·
penyesaian masalah ialah tugas yang dihadapi
oleh seseorang yang perlu dicari jawapan atau penyelesaiannya sedangkan tidak
bersedia sesuatu prosedur penyelesaiannya
Masalah mempunyai tiga komponen :
·
sekumpulan maklumat yang tersedia
·
sekumpulan operasi atau pergerakan yang sah yang
mungkin diambil bagi menghasilkan penyelesaian
·
matlamat atau penghuraian tentang keadaan yang
dianggap sebagai penyelesai kepada masalah
Ciri-ciri penyelasaian masalah secara kreatif :
·
tidak terus menggunakan kaedah pertama yang
didapati
·
cuba fikirkan apakah cara-cara yang mungkin
digunakan oleh orang lain seandainya masalah itu berlaku pada mereka
·
tidak bersifat defensif terhadap masalah itu
·
minta pendapat orang lain yang tidak
selaluterlibat dengan masalah
·
biasakan dengan tabiat mengeram idea-idea untuk
menyelsaikan sesuatu masalah
·
yakin pada diri dan idea sendiri
·
gunakan peta minta
·
biasakan diri dengan tabiat sengaja mencari
pelbagai masalah yang ada di sekeliling kita
Bagaimana cara menyelesaikan masalah berdasarkan islam :
·
sabar dan cuba memahami apa yang kekurangan
·
selesaikan masalah dengan tenang
·
Tidak stres
TUGASAN BERKUMPULAN : WE CARE WE SHARE
Kami perlu berbincang dalam setiap kumpulan untuk membuat
projek yang bertajuk WE CARE WE SHARE di mana kami perlu menjadi sukarelawan.
Setelah siap berbincang pada minggu seterusya kami perlu proceed projek yang
kami utuskan iaitu kami sekumpulan bercadang memberikan sarapan pagi kepada
pelajar pelajar di setiap bus stop tetapi mereka perlu bermain permainan teka
teki yang telah kami sediakan. Ini merupakan beberapa bukti yang kami jalankan projek tersebut
Apa yang kami peroleh daripada projek ini adalah kami dapat
mengkaji hamper 80% tidak mengambil sarapan mereka dan dengan menjalankan
projek ini mereka tidak lagi mengelakkan sarapan pagi. Kami juga dapat
mengertakan silaturahim antara pelajar lain serta dapat meningkatkan keyakinan
dalam berkomunikasi. Semangat kerjasama dalam melakukan projek ini tidak akan
kami lupakan kerana ia satu pengalaman yang menarik.
Comments
Post a Comment